28 Mayıs 2014 Çarşamba

AYAŞLI İLE KİRACILARI

Yazar: Memduh Şevket Esendal
Yayın evi: Bilgi Yayınevi
























Kitabı okurken çok farklı duyguları bir arada hissettiğimi söyleyebilirim. Kitap MEB'in onayladığı 100 temel eserden biri. Yani ilköğretim seviyesindeki öğrencilerin okuyabileceği bir kategoride. Anlatım dili oldukça sade. Bilmediğim bir kaç kelime öğrendim, mesela "tekaüt" kelimesi. Emekliye ayrılmak, emekli anlamında kullanılıyormuş. Hiç duymamıştım.

Kitapta aynı apartmanın odalarında yaşayan, birbirinden farklı özelliklere sahip insanların hikayeleri yine o apartmanda ikamet eden bir banka memurunun gözünden anlatılıyor. Aslında insanların odaları birbirinden ayrı olsa da samimiyet sınırının dozu biraz kaçmış gibi. Akşamları bir araya gelip kumar oynanması, dedikoducu odacıların varlığı herkesin her şeyi bilmesine olanak sağlıyor. Kitapta dikkat çeken bir husus da kadınların kurtuluş yolu olarak evlenmeyi seçmesi ama dilleri yanınca (ve zaman içinde gözleri açılınca?) eşleriyle evliyken alternatif gönül eğlenceleri arayışında olmaları. Sadece kadınlar değil aslında, erkekler için de durum bu merkezde. Ama şunu itiraf etmeliyim, bu konuyu o kadar üstü kapalı ve usturuplu bir şekilde anlatıyor ki yazar, yapış yapış hikayeler okumuyorsunuz. Ama ana fikir ortada tabi.

Kitapla ilgili yorumları okurken 41 karaktere yer verildiğini gördüm bir yerde. Mümkündür, epeyce bir karakter var. Konuşma sahneleri oldukça fazla, yerel ve dönemin konuşma üsluplarına rastlamak mümkün ("boş konuşmak" yerine "lakırtı" kelimesinin kullanılması mesela... Ben seviyorum eski hitapları;)

Bir konu daha dikkatimi çekti; insanlar her ne kadar birbirlerinin dedikodularını yapsalar da zor zamanlarında yanlarında oluyorlarmış o dönemde. Bugünlerde hiiiç öyle değilmiş gibi geliyor bana. Şebnem Ferah'ın "iyi gün dostlarım" diye bir şarkısı vardır, o çaldı bir an kulağımda nedense!?

Yazının başında çok farklı duyguları bir arada hissettiğimi söylemiştim. Sebebi şu, kitabın ilköğretim öğrencileri için de uygun görülmesini biraz garipsedim. Evet hayata ve insana dair pek çok konu var içinde ama olumsuz davranış olarak nitelendirilen davranışları da içinde barındırıyor. Lakin bunu usturuplu bir biçimde aktarılıyor. Karakter hikayeleri sevimli bir dilde anlatılıyor, bazı yerlerde muzipçe ifadeler var. Kitabı bırakayım mı bırakmayayım mı derken bitiriverdim, öyle ilginç bir kitap:)

12 yorum:

nabrut fıdıllıoğlu dedi ki...

bloglovin üzerinden sana yorum bırakamıyorum neden acaba?
bu kitabı lise döneminde okumuştum ama sen anlatınca da hatırlamadım

Gamze Esra Ersöz dedi ki...

Türk klasiklerini sıra ile okuyacam diye hep niyetleniyorum bi türlü olmuyor.Paylaşım için teşekkürler..

kadriye dedi ki...

Merhaba
Farklı bir kitap yorumlamışsınız. Güzel anlatmışsınız emeğinize sağlık.

Syhn dedi ki...

eski hitaplar sevilmez mi, serpiştirsek araya şöyle arada bir ne güzel olur ;)

deeptone dedi ki...

ne güzel konu değil mi. ya okudum bunu ben ama unuttum bi daa okucam yaaa. bak bu kitabı ankarada bilgi kitabevi var sakarya caddesinde ordan almıştım yaaa sona da yine ankarada konur sokakta dost kitabevinden görmüştüm. unutmadım iştee. okuycem tımıms bi daa :)

birdunyafikir dedi ki...

nabrut; hiç kullanmıyorum ben bloglovi'i:( Bilemedim ki sebebini, bir bakayım en iyisi;)

Gamze Esra Ersöz; o niyet bende de var;) Ne hikmetse karınca hızıyla hedefe ilerliyorum:)

kadriye; merhaba. Teşekkür ediyorum;)

Syhn; aynen;)

deeptone; tüm detaylar var ama kitabın özü hafızada pek iz bırakmamış anlaşılan;)

ilhan dedi ki...

Bloğunda kitap paylaşımı da yapman ne güzel. Çok eskiden okuduğum bir kitaptı ama unutmuşum iyi oldu tekrar hatırlamak. Bu arada müsadenle izleyicin oldum.

birdunyafikir dedi ki...

Ilhan Ucer; teşekkür ederim, hoşgeldiniz...

Aner dedi ki...

Okumustum aslinda bu kitabi ama zamanla aklimdan silinmis gitmis. simdi sen konusunu anlatinca aaah eveet hatirladim diyorum . Hatirlamak iyi oldu
sevgilerimle :)

birdunyafikir dedi ki...

Aner; hafızan hala güçlü demek ki:)

Umut hikayem dedi ki...

Bende geldim :))
Ya 100 temel eser kitapları böyle oluyo okusam mııı okumasam mıııı diyosun :)
Ama bitiyo hemen okumuştum bunu aynı duyguların yazılması rahatlattı beni :))

birdunyafikir dedi ki...

Şeyma Taniş; öyle derken derken bitti işte kitap;)