6 Şubat 2014 Perşembe

ŞAMPUANSIZ VE SABUNSUZ SAÇ YIKAMA

Şampuanların zararlarından uzunca bahsederek yazıyı çok uzatmak istemiyorum.
Fakat bir kaç noktaya da değinmek yerinde olacak.
Hepimiz biliyoruz ki şampuanlarda kimyasallar var ve cildimize zarar veriyor. Bu işin bir yönü, diğer yönden de çevreye verdiği etkiler var elbette.
Küvetimizden gidince yok olduğunu düşündüğümüz köpükler, içerdikleri yüzey aktif maddelerle, karıştıkları su ortamına da zarar veriyorlar.
Kendimiz kadar çevremizi de düşünmek lazım tabi ki...

Şampuansız veya sabunsuz, karbonat ve elma sirkesi ile saç yıkama meselesini birkaç gün önce Aner'in blogunda okudum.
Sonrasında internette araştırdım, epeyce uygulayan ve memnun kalan varmış.
Dün ilk kez denedim.
Farklı kullanım miktarları verilmiş internette karbonat ve sirke için.
Benim kullandığım malzemeler ve miktarları şöyle:
Yıkama için; (şampuan veya sabun görevi görecek olan) 6 tatlı kaşığı karbonatı, yarım litrelik pet şişeyi su ile doldurarak çalkaladım.

Son durulama suyunda kullanmak için (saç kremi görevi görecek olan) yarım çay bardağı elma sirkesini yarım litre su ile karıştırdım.

Normal tariflerde kullanılan malzemeler bunlar; karbonat, elma sirkesi ve su.

Ek olarak en son kısımda saç rengine koyuluk vermesi ve uzun vadede beyazları kapatması için çayın deminden arta kalan suyu kullandım (saç rengini koyulaştırmak yada beyazları kapatmak için çayın deminden arta kalan suyun kullanılabileceğini ekolojik yaşam uzmanı Erkan Şamcı'dan duymuştum, bunu da ilk kez denedim).


Nasıl uyguladım?

Pet şişede çalkalayıp karıştırdığım karbonatlı suyu yavaş yavaş saçıma uyguladım (aşağı yukarı 3 dk. sürdü).
5 dk. saçımda beklettim. Ara ara saçıma masaj yaptım.
Karbonatın derimi kaşındırmasından yada birazcık yakmasından çekindiğim için süre tutmakta fayda vardı. Sonraki uygulamalarda bana kolaylık sağlayacak.

Daha sonra ılık su ile saçımı güzelce duruladım.

Yarım litre su ile karıştırdığım elma sirkesini yavaş yavaş saçıma uyguladım.
1-2 dk. bekledim.

Son olarak da çayın dem suyunu saçıma uyguladım. 

Nelere dikkat etmek lazım?

Karbonat suda çözünüyor fakat bekledikçe dibe çökelme oluyor. Bu sebeple kullanmadan önce şişeyi çalkalamak gerek.

Karbonat, sirke ve su miktarını saçınızın ve cildinizin yağ, pH dengesine göre ayarlamanızda fayda var.
Benim cildim çok hassas, sıvı sabunların çoğu ağız çevremi kaşındırır, kızartır.
Bu yıkama yolu ile saçlarımda yada saç derimde bir kaşıntı olmadı ama boyun çevremde saçımı yıkarken sızan sudan sebep hafif kızarma ve kaşıntılar oldu, suyla yıkayınca bir müddet sonra geçti.

Bir de çayın demli suyunu kullanacak olursanız saçınıza bir bone takarak bir süre banyoda beklemenizi ve saçınızı koyu renkli bir havluyla kurulamanızı öneririm. Kıyafetlerinizi giyerken de dikkat etmekte fayda var;)
Çay deminin de işe yarayacağına inanıyorum. Çünkü saçımı kurularken çayın rengi elime geçti biraz. Saçta bekleyince de elbet saça nüfuz edecektir:)

Bu yöntemi bir müddet uygulamayı düşünüyorum.
Saçıma hiç boya, krem vb. uygulayan bir insan değilim.
Bu sebeple saçımdaki alışma sürecinin çabuk olacağını düşünüyorum.
Saçımda olumlu yada olumsuz yönde değişiklik gördükçe buradan da paylaşırım.

38 yorum:

Yasemin.. dedi ki...

Vay süpermiş..
Aslında bende meraklıyım böyle şeylere değişık yağlar alırım ama iş uygulamaya gelince bi tembellik çöker yapmam.
Sonuçları merakla bekliyorum.
Buarada banada beklerim. :-)

profil dedi ki...

yıllardır sadece sabun kullanan biri olarak şimdilik bir sıkıntım yok ama bende demek isterim gerçekten iyi fikir gibi geldi bana...
paylaşım için teşekkürler.
Sevgiler,

birdunyafikir dedi ki...

yasemin demirkaya; başalamak bitirmenin yarısı, bence vazgeçmeyin;)

Berna Uyar; bence de, denemekte fayda var:)

Unknown dedi ki...

geçen hafta annem, saçını bu yöntemle yıkadığından bahsetmişti:) saçları tertemiz görünüyordu. güzel fikir:)

Aner dedi ki...

Memnun kalmana cok sevindim :)
Ben cayi senden ogrendim ilk defa kesinlikle yarin deneyecegim :)
Hepimize sampuansiz mutlu yasamlar :))
SEvgilerimle

birdunyafikir dedi ki...

selen özmen; bakalım ilerleyen zamanda nasıl olacak? :)

Aner; çay meselesi bana da ilginç gelmişti duyduğumda.
Ama son derece mantıklı bence:)

deeptone dedi ki...

alla allaaa hiç duymadım kii amaa not aldım deneyim bi. dove ve dalan kullanıyom ben. sevdim bunu da hazır satılsa iyi olcakmış ama bi bakayım kimyagerlik nası bişimiş beizaaaa.
:)))))

Esma Ünlü dedi ki...

güzel fikir denemeye değer,sonuçlarını merakla bekliyorum
sevgiler..

deeptone dedi ki...

not aldım bunu iyi bilgi :)

birdunyafikir dedi ki...

deeptone; bence hemen uygulamaya da al;)

Terzi Esma; şu ana kadar 2 kez denedim. Hiç bir problem yok, gayet memnunum;) Yalnız sirkeyi daha fazla su ile karıştırıyorum. Yarım litre su ile karıştırdığımda, saçımı yıkarken koku yoğun geliyor bana...

Aner dedi ki...

Deepcigim cok zararli olmasi bir yana dove hayvanlar uzerinde test ediliyor bildigim kadariyla bu sebeple bile ben kullanmam
dalan hakkinda bilgim yok ama :)

YUUGEN dedi ki...

yüzey aktif maddeler :)) çevre mühendisim benim ^.^
Sirke kokmuyor mu peki saçlar denemeye cesaret edemiyorum saçlarım uzun ve kremsiz asla açılmaz keçe gibi olmasın sonra ...

birdunyafikir dedi ki...

Yüzey aktif maddeler... Evet. Yazıp tekrar okuduğumda kim için ne ifade etti acaba diye de aklımdan geçmedi değil tabi;)

Sirkenin kendine has bir kokusu var elbette.
Karbonatla yıkadıktan sonra saç sert oluyor ama sirkeyi durulama suyuna koyup yıkayınca yumuşacık oluyor, o konuda sıkıntı yaşayacağını sanmıyorum.
Fakat saçın uzun olunca, köpüksüz yıkamak ilk etapta farklı gelebilir;)
Saçın bir alışma süreci var, ben şu an o aşamadayım;)

glsn dedi ki...

hep böyle sağlıklı yolları kullanabilsek keşke.

birdunyafikir dedi ki...

gülşah; çok haklısınız. Hazır ürünlere ve kolaycılığa alışmışız, alıştrılmışız maalesef...

Adsız dedi ki...

hım, bunu bu gece deneyeceğim.

merhabalar.

:)

birdunyafikir dedi ki...

kılıçlı voyvoda; merhaba.

Denemeye değer;)

Unknown dedi ki...

Karbonat olanı duymuştum elma sirkeside çok faydalı ve saçlara parlaklık veriyor Ama çay demini ilk defa senden duydum:))Denemekte fayda var..

birdunyafikir dedi ki...

MORLU MUTFAK; kesinlikle tavsiye ederim;)

Unknown dedi ki...

Beyza, acaba geçen süreçte ne oldu? Bende aslında denemek isterim ancak sirke kokusuna karşı sıkıntı var :) Ev temiziğinde tamam da saıma sürebilirmiyim bilemiyorum. Bir de benim saçlarım çok kuru acaba sıkıntı olabilir mi diye düşündüm.

birdunyafikir dedi ki...

Hamarat Hanımlar; bu konuyla ilgili dateylı bir yazı yazmayı düşünüyorum. Fakat siz sormuşken yanıtlayayım.
Ben şu an memnunum. İlk etapta bir alışma süreci oldu. Fakat şu an her şey yolunda.
Saçınız kuru olunca bir sıkıntı olur mu, bilemiyorum. Ama pek zannetmem. Bence denemekten çekinmeyin. Gün içinde bilerek yada bilmeyerek nelere maruz kalıyor cildimiz, saçlarımız;)

Unknown dedi ki...

Çok Haklısın. O kadar bağımlı edildik ki bu sisteme. Bu arada Derya dersen bana sevinirim :)

birdunyafikir dedi ki...

Beni çok rahatlattınız. Ben de tekil şahsa çoğul şahıs sıfatıyla hitap etmenin sıkıntısını yaşamıştım yazarken:)

Unknown dedi ki...

:))) Nasıl rahatsa öyle. Kasmaya gerek yok. :))) Sevgiler.

Sulemcafe dedi ki...

Ilginc bir fikir bir gün deneyecegim.

Karbonatli suyu yapar arada icerim(alkali su)
Elma sirkeli suyuda arada icerim.

Simdi sira sac yikamada :)

birdunyafikir dedi ki...

sule m; kesinlikle denemeye değer;)

BENDENÇEŞİTLEMELER dedi ki...

yazınıza baktım da baya bir zaman geçmiş. hala bu yöntemler mi yıkıyorsunuz saçlarınızı daha doğru bir ifade ile hiç köpüklü yıkama yaptınız mı ve saçlarınızdaki değişikliği merak ettim.ben de son durulamayı evde kendi yaptığım sirke ile yaparım ve şimdiye kadar ilk yıkamadan çıkınca (olan), kuruma sonrası kokusu olmayan bir gıda dır sirke.bir de kullandığınız sirke organik mi aman ne çok soru oldu diğerlerini yazmaya utandım)))

birdunyafikir dedi ki...

sebahat sayın; estağfurullah, ne demek:)

Bu yazıyı yazdığımdan beri hiç köpüklü yıkama yapmadım saçımda.
Bir yazı yazacağım bununla ilgili tekrar ama yanıtlayayım sizi, özetle memnunum halimden, sıkıntı yok:)
Sirkeyi toptan aldım, 5 litrelik:)) Organik değil, normal market sirkesi yani.

Adsız dedi ki...

karbonattan sonra saçınızı duruluyorsunuz. peki sirke ve çaydan sonra boyle bir durulama yapıyor musunuz *

birdunyafikir dedi ki...

Adsız; çayı sadece birkaç kez denedim, öncelikle onu belirteyim. Çay yada sirkeden sonra ayrıca durulama yapmıyorum. Şayet yaparsam, gerek sirke gerekse çayın saçımdan akacağını düşünüyorum.

Kizlierkeklikedili dedi ki...

Ben de maruz kaldığım kimyasal oranını azaltmak için bebek şampuanı kullanıyorum. Johnson hayvanlar üzerinde test yaptığı için Uni'ye geçtim artık ve çok memnundum. Önce kendimi kimyasallardan kurtarayım sonra yavaş yavaş doğaya karışan kısmına da çözüm bulurum diyenlerdenim...

Şimdi bu sistemde aklıma takılan birkaç konu oldu. Karbonat saçı matlaştırmıyor mu? Yağlanma ve yağları temizleme durumu nasıl?

birdunyafikir dedi ki...

Kızlı Erkekli Kedili; karbonattan sonra saçımda renk, bulanıklık anlamında bir fark yaşamadım açıkçası. Elma sirkesi de saç kremi vazifesi görüyor aynen, saçı yumuşaklaştırıyor. Elma sirkesi kullanmazsanız, sadece karbonatla saçınız sert oluyor. Temizlik anlamında, alışma sürecindeyken psikolojik olarak "yaa, sanki temizlenmedi mi?" diyebilir insan. Çünkü köpük=temizlik algısı var hep beynimizde. Ama zamanla geçiyor. http://birdunyafikir.blogspot.com.tr/2014/07/karbonat-ve-sirkeyle-sac-yikama.html adresindeki yazımda detaylı anlatmıştım tekrar.

z2392x dedi ki...

Bu yontemle sac yikandiginda kepege ve sac dokulmesine karsi bir faydasi oluyormu

birdunyafikir dedi ki...

z2392x; her iki konu için de net bir şey söylemem zor çünkü tamamen sizin cildinizle alakalı. Kepek problemi olmadı bende ama diplerde -öyle zannediyorum ki- karbonat taneleri kalıyor küçük beyaz noktalar şeklinde. Uzaktan fark edilecek bir şey değil ama.

kadir dedi ki...

ben hergum dus almama ragmen saclarimda cok yaglamma oluyor.. bir haftadir sadece su ile yikama yapiyorum yaglanma neredeyse bitti.. :)

birdunyafikir dedi ki...

kadir; karbonat ve sirkeden sonra sadece su ile yıkayanlar olduğunu okumuştum. Fakat direkt suya geçiş yapan ilk sizi duyuyorum:)

Murat dedi ki...

Ben yaklaşık bir buçuk yıldır kullanıyorum herkese öneririm :) saçınız yağlanmayı unutuyor :)

birdunyafikir dedi ki...

Murat; ne güzel:)