3 Temmuz 2020 Cuma

BULAŞIK SÜNGERİ YERİNE KABAK LİFİ

Çoooooook uzun zamandan beri paylaşmak isteyip, bir türlü yazma fırsatı bulamadığım konulardan biri bulaşık süngeri yerine kabak lifi kullanma deneyimim. Sanırım 2 yılı falan var:)

Artık mümkün oldukça plastik olan, kullanılıp sonrasında atık olan, çöp depolama sahalarına ulaşsa dahi toprağa gömülerek bir müddet sonra doğal döngüye dahil olan ürünleri (en yaygın hali ile plastikleri) kullanmaktan imtina ediyorum.

Her eve giren bulaşık süngerleri de buna dahil.

Bulaşık süngeri bir plastik türü olan poliüretandan ve selülozdan üretiliyor(muş). Hali hazırda ambalajlı bir ürün olduğu için en dıştaki şeffaf poşet de zaten atık olarak karşımıza çıkıyor. Bir müddet mutfakta kullanıldıktan sonra sünger de atık oluyor.

Günlerden bir gün, kabak lifinin bulaşık süngeri yerine kullanılabildiğini okuduğumda dünyam resmen aydınlandı. :))
Kabak lifini duymuşluğum vardı; daha çok banyoda kese amaçlı kullanıldığını biliyordum.

Kabak lifi ülkemizde de yetişen, ılıman iklimi seven bir bitki. Aktarların giriş kısımlarında görmüşsünüzdür illa ki. Uzunca bir şey. Tel kadayıf gibi bir yapısı var. :)

Kabak Lifi Nasıl Kullanılır?
Bu kabak lifi arkadaştan yaklaşık 10 cm kalınlığında bir parça kesiyorum. Çukur bir kaba kabak lifini koyuyorum. Üzerini geçecek kadar kaynar su ekleyip, kabın ağzını kapatıyorum ve 1 gece bekletiyorum (biraz uzunca bekletmek anlamında yani). Suyun içinde bekleyince, bir miktar yumuşuyor ve hacmi biraz daha artıyor.



İlk kullanımlarda yapısı biraz sert oluyor. Fakat kullandıkça yumuşuyor ve ince belli çay bardaklarının içine dahi rahatlıkla giriyor. Ama ilk kullanımlarda rahatlıkla girmiyor. İnce yapılı bulaşıklarda kullanmak için daha küçük ebatlı kesim yaparak onu kullanabilirsiniz.

Kabak Lifi Kirleri Kolay Çıkarıyor Mu?
Alışkanlık benimki, ben bulaşığı kuru kuru bekletmem mümkün mertebe. Ya hemen temizleyip bulaşık makinesine yerleştiririm yada buna imkan yoksa bulaşığın içine su doldururum ki kirler kuruyup sonrasında beni ifrit etmesin. Bu sebeple kir çıkarma anlamında ben sorun yaşamıyorum.

Fırın tepsisi gibi daha uğraştırıcı bulaşıklarda bulaşık teli kullandığım oluyor. Kirin kolay çıkması için ıslatılmış tepsiye karbonat ekleyip ve onun üstüne limon sıkıp kirleri kızıştırmışlığım da vardır. :)

                                                     Üst kısmı kesilmiş bir kabak lifi

Kabak Lifi Sıfır Atık Bir Ürün Mü?
Aynen öyle. Uzunca bir müddet kullanabilme imkanı var. 10 cm uzunluğunda kestiğim bir kabak lifini yaklaşık iki ay kadar kullanabiliyorum. Kullandıkça yumuşuyor. Kendisiyle vedalaşma vakti geldiğinde "kirli" işlerimi gördüğü için helalleşip:) çöpe atıyorum. Doğal bir ürün olduğu için doğaya karışmasında bir mahsur yok.

Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Bir Durum Var Mı?
Islak kalan her üründe bakteri oluşma ihtimali olduğu için, hava alması bakımından kurumasına imkan verecek şekilde asılabilirse güzel olur.


Durumlar böyle. Bu paylaşımla birlikte plastiksiz temmuz ayına minik bir katkım olsun isterim. :)

2 yorum:

ruşyena dedi ki...

Bir ara ilgi alanımdaydı. sonra yaşadığım yerde bulamayınca kaldı... merak ettiğim bişey var; kaşık-çatal-bıçak vb. çiziyor mu?

birdunyafikir dedi ki...

@ruşyena; Merhaba. İlk kullanımlarda oldukça sert oluyor. Çizdi mi çatal kaşıkları, inanın çok dikkat etmedim. Çizikleri zaten olduğu için, çok da dikkatimi çekmedi açıkçası.